torsdag den 15. oktober 2009

Ellie Greenwich

Hver centimeter på hver væggen i hendes lejlighed var fyldt med præmier, guldplader, anerkendelser, indrammet noter og artikler. Der var billeder af hende med Beatles. Lyric plader, noder, albumcovers. Hvis hun og jeg spiste frokost planer jeg altid insisteret på at møde hende i hendes lejlighed. En halv time tidligere. Ellie Greenwich's lejlighed var som Rock n 'Roll Hall of Fame. Bedre. Det var i New York, ikke Cleveland.

Du må ikke kender hendes navn, men du har sunget hendes ord.

De mange ikke genkende hendes stemme, men du har hørt det i radioen en milliard gange.

Ellie Greenwich var en sanger / sangskriver, der i en gylden periode i 60'erne gav udtryk for følelser, angst og glæde, at min generation var ramt, og hun satte dem ind i meningsfulde ord, kunne vi ikke ... selv om disse ord var Da Doo Ron Ron og Doo Wah Diddy.

Ellie Greenwich gik i denne uge. Hun var kun 68.

Sammen med Jeff Barry og andre samarbejdspartnere, skrev Ellie mange teen hymner. "Leder af flokken", "Be My Baby", "I Can Hear Music", "River Deep / Mountain High", og utallige flere. Broadway-musicalen "leder af flokken" er løst baseret på hendes karriere. Hun opdagede, Neil Diamond og sang baggrundsoplysninger om alle hans hits. Hun havde et par hits sig selv som forsanger i Regndråber. Hun er produceret plader, skrev den berømte jingler (fx \ "Ooh-La-La-Sasson \"), sunget med Frank Sinatra, Dusty Springfield, Blondie, Cyndi Lauper og. Brian Wilson kaldte hende \ "den største melodi forfatter af all-time \".

Ellie var en del af Brill Building, som dybest set var en stabil af sangskrivere som kærnede de fleste af de Smash Hits af dagen. Arbejde i lille kontor ved siden af hinanden var Leiber & Stoller, Bacharach & David, Goffin & King (som i Carole), Mann & Weil, Sedaka & Greenfield, og et par andre sværvægtere. (Nogle af dem som Neil Sedaka stadig var teenagere i gymnasiet på det tidspunkt. Jeg altid elsket det faktum, at jødiske børn, der ikke kunne få en dato ville tage metroen i Manhattan efter skoletid og skrive kærlighedssange, at enhver teenager i Amerika sang.)

Anyway, jeg havde en idé at skrive en musical om den Brill Building og forbundet med Ellie om at levere musikken. Således begyndte et samarbejde (selvom jeg aldrig fik projektet fra jorden) og venskab jeg har næret år.

Gud, hun kunne få mig til at grine. Der er nogle mennesker, der bare vide at fortælle en historie. Hendes ofte involveret giver Phil Spector lort (det er et underligt han ikke skyde hende). De var den slags historier, du kunne ikke gentage, fordi der ikke en, men hun kunne gøre dem retfærdighed.

Hun plejede at elske mine rejseberetninger. I e-maile dem til mine venner samt udstationering dem. En af glæderne ved at skrive disse rejsebeskrivelser (Herre kender jeg ikke nogen penge ud af dem) var at høre fra Ellie. Og det er ironisk, fordi jeg skriver dette på et fly til Cincinnati og jeg er midt i en anden rejseberetning. Jeg sender det til hende alligevel.

Ellie Greenwich elsket en god sang og elsket en god latter. Jeg håber, at alle disse vidunderlige skatte og Keepsakes på hendes vægge får et godt nyt hjem, et sted, hvor liv og bidrag af denne dejlige talentfulde dame kan altid værdsat. Du ved, Cleveland er ikke så slemt alligevel.