lørdag den 10. oktober 2009

Flyvninger paa fancy

Mumbai har sommerfugle?
Dette må være den mest almindelige spørgsmål, klædt med en uforholdsmæssig meget forundret, at jeg får når jeg taler om de mest farverige besøgende (eller skulle jeg sige indbyggere) i min have. Åh ja, Mumbai har sommerfugle rædsler. Jeg tror vi bare nødt til at stå stille længe nok til at spotte dem. Lettere sagt end gjort, måske på grund af den hektiske tempo i livet i denne travle by. Men giver det en blomst for nektar og et anlæg til at lægge æg på og Mumbai sommerfuglen lykkeligt tilpasser sig til at leve livet i overhalingsbanen!

Den Tawny Coster er at være en af de mest iøjnefaldende sommerfugle at flagre rundt Mumbai. At orange - sort kombination virkelig blændende, ikke sandt?
Jeg fandt dette stolte nye mor travlt på arbejde ...

... Der var æg til at lægge, og hun var nødt til at finde det perfekte sted for hendes babyer. Et sted ude af skade på vej, og hvor de ville have rigeligt at chomp på, når de klækkes.
Og gæt hvad? Den Tawny Costers synes at have en passion for min passionsfrugt planter!

Her er hun! Hmmm ... Måske hun har haft en \ "Forstyr ikke \" skilt hængende tæt ved, men det gjorde ikke ligne en eksplosion ville har forstyrret hende. Hun havde et job at gøre, og det er alt hvad hun brød sig om!

Dette Centratherum Intermedium (brasiliansk Button blomst) er at være en af de mest attraktive anlæg til sommerfugle. Jeg har en seng fuld af dem, og luften over dem er aldrig stille. Der er altid en sommerfugl eller to, som denne Blue Tiger, flagrer som for en hurtig slurk af nektar.

Okay, det er ikke en sommerfugl, jeg kender. Men jeg var forfærdet over denne Robber Fly, der havde kidnappet dette bi med nogen gode hensigter, er jeg bange.

Dette Dragonfly, på den anden side, ved, hvor velkommen han og hans venner er i min have. Ethvert væsen, der har myg på sin middag menu vil finde den røde løber rullet ud for dem i min have!

Jeg næsten trampede på denne ene mere end et par gange. Han var så godt camoufleret, at jeg ville stedet ham kun, når han fløj op i luften lige under min næse! Jeg tror en række enorme øjne, som at ville har hjulpet mig se ham bedre.

Lantanas vil altid bringe dem strømmer i. Jeg har en vild Lantana busk midt på centrum af, hvad der er officielt mit vegetabilske patch. Jeg har været rådgivet igen og igen af alle, der ser det at slippe af med jungli (vilde) plante, så jeg kan få en større vegetabilsk plaster. Men jeg er så begejstret over antallet af sommerfugle, der besøger det for nektar og fuglene, som elsker sin bær, at jeg hellere vil spise færre grøntsager (ingen store ofre, siger mine børn).

The Great Eggfly er en af de Lantana elskende. Af den måde, spørger jeg mig selv som døbte ham? Jeg foretrækker hans andet navn ... Blue Moon Butterfly.

Nu kan du se, hvordan han kom fra både hans navne? Dette foto blev taget sidste år i min dør vegetabilsk patch. Planterne var næsten brugt og klar til en re-træk, og jeg var kun alt for glade for at se sommerfuglene gøre brug af dem.

Et par dage siden fandt jeg en kvindelig Great Eggfly flagrer mellem ukrudt, der dukker op hver monsunklima. Hun var i en æglægning stemning også.

Kom og se hendes babyer-in-waiting! Ser, men skal ikke røre. Mama sommerfugl har været rigtig klog ... hun valgte en brændenælde at tage sig af hendes æg!

Her er hun, hoppe over til en anden brændenælde at være vært for en anden klynge af æg.
Hmmm .... nu, hvordan kan jeg klare alle disse ukrudt, især når jeg kender alle dem, butterfly æggene gemmer sig under dem? En baby killer jeg ikke!
Af den måde, jeg elsker at flash i blå, der viser op på sine vinger, når lyset rammer det bare så.

Vinca rosea (Madagaskar periwinkle) er en anden sommerfugl favorit. Heldigvis for mig er det også elsker vores varme sommer og kommer til at min redning nogensinde år, når min have er for undergravet af energi til at blomstre. Vinca, men vil være i fuldt flor, tilføjer farve og lokke sommerfugle og giver mig noget værd at se på i min have.
Intet under, at sommerfugle elsker det så. Det er absolut ikke en fair vejr ven!

Disse er blot nogle få af de sommerfugle, der er sådan en vigtig del af min have. Hvis du gerne vil se mere af dem, gå over til mine andre indlæg her, her og her.