fredag den 8. oktober 2010

At stille spoergsmaal om dit sociale netvaerk

Google for nylig erhvervet den begynder Aardvark for 50 millioner dollars. Ideen bag Aardvark er at give en måde at spørge kompliceret eller subjektive spørgsmål om dine venner og kolleger.

Der er to papirer, der vil blive offentliggjort på kommende konferencer, der giver nyttige oplysninger om denne idé. Den første er faktisk af to medlemmer af Aardvark team - medstifter og Aardvark CTO Damon Horowitz og ex-Googler og Aardvark rådgiver september Kamvar - og vil blive offentliggjort på den kommende WWW 2010-konferencen. Papiret kaldes \ "Den Anatomy of a Large-Scale Social Search Engine \" (PDF). Et uddrag: Med Aardvark, beder brugerne et spørgsmål, enten ved onlinemeddelelse, e-mail, web-indgang, sms, eller stemme. Aardvark derefter ruter spørgsmålet til den person i brugerens udvidede sociale netværk størst sandsynlighed vil blive i stand til at besvare dette spørgsmål.

Aardvark forespørgsler tendens til at være lang, meget kontekstualiseret, og subjektive - kort sagt, har de tendens til at være typer af forespørgsler, der ikke er godt serviceret af traditionelle søgemaskiner. Vi finder endvidere, at størstedelen af spørgsmål bliver besvaret hurtigt og tilfredsstillende, og at brugerne er overraskende aktive, både i bede og answering.The papir er velskrevet og overbevisende, at fastslå, at denne idé virker rimeligt godt for en lille (50k) gruppe af entusiastiske tidlige adoptanter. Papiret ikke besvare, om dette vil arbejde i stor skala på en mindre motiveret, lavere kvalitet mainstream publikum. Det heller ikke levere data til at kunne vurdere den fælles kritik for at stille spørgsmål om sociale netværk, som er, i stor skala, byrden fra en strøm af ofte irrelevante indgående spørgsmål skaber for meget smerte for lidt gavn.

For at få en smule mere belysning på dette spørgsmål, henvende sig til en anden kommende papir, denne ene ud af Microsoft Research og vil blive offentliggjort på CHI 2010. Papiret er \ "hvad gør folk Spørg deres sociale netværk, og hvorfor? En survey-undersøgelse af statusmeddelelse Q & A Behavior \" (PDF). Nogle uddrag: 50,6% ... brugt deres statusmeddelelser at stille et spørgsmål .... [Om] websteder som Facebook og Twitter .... 24,3% fik et svar i 30 minutter eller derunder, 42,8% i en time eller mindre, og 90,1% inden for et døgn .... 69,3% ... , som fik svar rapporteret fandt de svar hjælpsom.

Den mest almindelige årsag til at søge socialt, snarere end gennem en søgemaskine, var, at deltagerne havde større tillid til de svar, som deres venner [24,8%]. En tro på, at sociale netværk var bedre end søgemaskinerne for subjektive spørgsmål, såsom at søge udtalelser eller henstillinger, var også en fælles forklaring [21,5%].

De mest almindelige motivation givet for at reagere på et spørgsmål var altruisme [37,0%]. Ekspertise var den næststørste faktor [31,9%] med respondenterne er motiverede, fordi de følte, de havde særligt kendskab til emnet ... Arten af forholdet til spørgeren var en vigtig motivator [13,7%], med tættere venner mere tilbøjelige til at få svar ... [Samt] ønsket at komme i forbindelse socialt [13,5%] ... fritid [12,3%] ... [Og] tjene sociale kapital [10,5%].

Mange oplyst, at de ville foretrække en face-to-face eller personlige anmodning, og ignorerede spørgsmål rettet bredt til nettet-at-large .... [Men] deltagerne nød det sjove og sociale aspekter af stille spørgsmål til deres networks.The centrale indsigt i CHI papiret er, at folk udsigt stille spørgsmål til deres sociale netværk som sjov, underholdende, en del af opbygge relationer, og som en form for en gave udveksling. Den Aardvark papir fokuserer på et aktuelt relevans rang af dit sociale netværk, men at opretholde relevans vil være vanskeligt i stor skala, når du har en umotiveret, lavere kvalitet, mainstream publikum. Den CHI papir kan tilbyde en vej fremad, foreslår, at vi i stedet fokusere på spil ved at spille, underholdning, og den sociale belønning til folk, nyde, når han svarer på spørgsmål fra deres netværk.